Sıkça Sorulan Sorular

SIKÇA SORULAN SORULAR MENÜSÜ

 

A.ÇALIŞMA SAATLERİ İLE İLGİLİ SORULAR

 

1.Kütüphane hangi saatlerde açık?

Akademik dönem içerisinde,

Hafta içi

08.30-21.00

Hafta sonu 

Kapalı

Yaz döneminde,

Hafta içi

(08.30-17.30)

Hafta sonu

Kapalı

Kütüphane çalışma salonu 7/24 açıktır.

 

B.ÖDÜNÇ ALMA, SÜRE UZATMA VE KİTAP ARAMA İLE İLGİLİ SORULAR

 

1.Kütüphaneye kimler üye olabilir?

Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi öğrencileri, akademik ve idari personeli üye olabilir.

 

2.Üyelik için gerekli belgeler nelerdir?

Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi kimliği gereklidir.

 

3. Üyelik ücreti alınıyor mu?

Akademik ve idari personel; lisans/lisansüstü öğrencilerinin üyeliği ücretsizdir.

 

4. Ödünç alma-iade işlemleri nerede yapılmaktadır?

Kütüphanemizin ödünç verme bankosundan yapılmaktadır.

 

5.Kaç kitap ödünç alabilirim?

 

Ödünç Verilen Kullanıcı Profili

Kitap Sayısı

Kullanım Süresi

Akademik Personel

10

30 gün

İdari Personel

3

30 gün

Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencileri

3

15 gün

Lisans Öğrencileri

3

15 gün

 

6.Ödünç aldığım kitapların süresini uzatabilir miyim?

Tüm kullanıcılar, kitap başkası tarafından ayırtılmamış ve üzerinde iade süresi geçmiş kitap yoksa kitap sürelerini bir defa uzatabilirler. Uzatma işlemleri ödünç verme bankosundan ya da kütüphane web sayfasındaki “Kullanıcı Hesabım”dan yapılabilir. Uzatma işlemi, kitap iadesinden üç gün öncesine kadar yapılabilir.

 

7.Başkası adına kitap ödünç alınabilir mi?

Hayır, kesinlikle başkası adına kitap ödünç alınmaz. Ayrıca ödünç işlemleri sırasında Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi kimliği göstermek zorunludur.

 

8.Başka bir üniversitede akademik personelim. Kitap ödünç alabilir miyim?

Kütüphaneler arası ödünç verme yoluyla ve çalıştığınız kütüphane aracılığıyla en fazla 4 kitabı bir ay süreyle ödünç alabilirsiniz.

 

9.Ödünç alınmış bir kitabı kendi adıma ayırtabilir miyim?

Eğer kitap başka biri tarafından ödünç alınmış ise, kütüphane web sayfasında Kullanıcı Hesabınız üzerinden ayırtma yapabilirsiniz. Ayırtılan kitap iade edildikten sonra 2 gün süre ile Ödünç Verme Birimi'nde sizin için bekletilir.

 

10. Kütüphanemizde mevcut olmayan kitaplara nasıl ulaşabilirim?

Kütüphanemizde mevcut olmayan kitapları kütüphaneler arası ödünç verme hizmeti ile getirtebilirsiniz. Bu hizmetten yararlanabilmek için, kitabın koleksiyonumuzda olup olmadığına katalog taramadan bakarak emin olunuz. Kütüphanemizde yoksa kitabın hangi kütüphanede olduğunu Toplu Katalog’dan  öğreniniz. Kütüphane web sayfasında bulunan “Kütüphaneler arası ödünç yayın/belge sağlama formu”nu doldurarak veya Kütüphaneler arası ödünç verme (ILL) sorumlusuna başvurarak istekte bulunabilirsiniz. 

Kütüphane web sayfasında Hizmetler sekmesi altında yer alan Kitap Talep Sistemi’ne giriş yaptıktan sonra alınmasını istediğiniz kitap hakkında istenen bilgileri girerek satın alma döneminde  kendi koleksiyonumuzda yer almasını da isteyebilirsiniz.

 

11. Aradığım kitabı nasıl bulabilirim?

Ödünç verme birimindeki katalog tarama bilgisayarlarını kullanarak veya kütüphane web sayfasından katalog taramadan aradığınız kitabı eser adından, yazar adından, konusundan, anahtar kelimesinden, ISBN vb. erişim uçlarından tarayarak yer numaralarını öğrenebilirsiniz. Yönlendirme levhaları yardımıyla raflarda aradığınız kitabı bulabilirsiniz.

 

12.  Aradığım kitabı yerinde bulamazsam ne yapmalıyım?

Katalog taraması yaptığınız sırada ekranın sağındaki ”durum” kısmında “iade tarihi”  ya da “rafta”  bildirimiyle   o kitabın ödünç alınmış olup olmadığını göreceksiniz. Kitap “rafta” olduğu halde bulamadıysanız, kütüphaneye yeni iade edilmiş olduğundan yerleştirme işlemi sürecinde olabilir. Bu durumda Ödünç Verme Bölümü'ne sorunuz.

 

13.Aradığım kitap ödünç alınmış, kimin üzerinde olduğunu öğrenebilir miyim?

Hayır, kütüphane ödünç bilgilerini üçüncü kişi öğrenemez.

 

14.Kaç kitap ödünç aldığımı ve iade tarihlerini hatırlamıyorum. Nasıl öğrenebilirim?

Kütüphanede ödünç verme bankosundan öğrenebilirsiniz. Kütüphane dışından ise Alaaddin Keykubat Üniversitesi kütüphane ana sayfasından “Kullanıcı Hesabım”dan  “üzerimdekiler” butonunu tıklayarak öğrenebilirsiniz.

 

15.Kütüphaneye gelmeden üzerimdeki kitapların süresini uzatabilir miyim?

Evet, kütüphane web sitesindeki “Kullanıcı Hesabım”dan üzerinizdeki kitap bilgilerinin sağındaki butondan uzatma işlemi yapabilirsiniz. Yalnız iade tarihine 3 gün kala uzatma butonu aktif olmayacaktır. Üzerinizde bir kitabın iade tarihi geçmiş ise diğerlerinin süresini de uzatamazsınız.

 

16. Süreli yayınlar, referans kaynakları veya tezleri ödünç alabilir miyim?

Süreli yayınlar, tezler, referans kaynakları (sözlükler, ansiklopediler…) ödünç verilmez. Kütüphane içerisinde kullanabilirsiniz ve istediğiniz bölümlerin fotokopisini çektirebilirsiniz.(Tezlerin sadece içindekiler ve kaynakça kısmı fotokopi çekilir.)

 

17. Geçmişte ödünç alıp iade etmiş olduğum kitapların hangileri olduğunu nasıl öğrene bilirim?

Kütüphane web sitesinde “Kullanıcı Hesabım”dan “iadelerim” butonunu tıklayarak öğrenebilirsiniz.

 

18. İade tarihi geçmiş ve kaybedilmiş materyal için uygulanacak işlem ve kurallar nelerdir?

İade tarihi geçen her kitap için günlük 10 krş. ceza işlenmektedir. Kaybedilmiş kütüphane materyali için aynı baskısının alınması istenir. Baskısı tükenmiş materyalin kaybedilmesi durumunda ise kütüphane tarafından belirlenen eşdeğer (fiyat ve konu) bir materyalin alınması gerekir.

 

19. Kullanıcı kodum nedir, kullanıcı kodumla neler yapabilirim? 

Akademik ve idari personel için üye kodu ve şifre kurum sicil numarasıdır. Öğrenciler için ise üye kodu öğrenci numarası, şifre öğrenci numarasının son 4 rakamıdır. Sisteme giriş yaptıktan sonra güvenliğiniz için kendi belirleyeceğiniz şifreyi kullanabilirsiniz. Bu numara ve şifrenizle okuyucu bilgilerinizi, üzerinizdeki yayınları, rezerv bilgilerinizi görebilirsiniz, bir seferlik süre uzatabilirsiniz.

 

20. Kütüphaneye gelmeden aradığım yayının kütüphanede olup olmadığını öğrenebilir miyim?

Evet. İnternet üzerinden kütüphanemiz sayfasında katalog taraması yaptığınızda hangi kaynaklar kütüphanede yer alıyor görebilirsiniz. 

 

21.Yer numarası nedir?

Yer numarası, kitaba kataloglama işlemi sonucu verilen, konusuna göre rafta kolay bulunmasını sağlayan  numaradır. Bütün kitapların sırt kısmının alt köşesinde yer numarasının yer aldığı etiket bulunmaktadır. Yer numarası sayesinde, aynı konudaki kitapların raflarda bir arada bulunması sağlanır.

 

22.Danışma kaynakları nelerdir?

Ansiklopedi, sözlük, biyografi, almanak, rehber, harita, istatistik, yıllık vb. kaynaklardır. Bunlar kütüphane içi kullanımla sınırlıdır. Bu kaynaklardan ihtiyaç duyulan bölüm için (sınırlı) fotokopi çekilebilir.

 

 

Tuğkan KÜÇÜKÇOLAK

Danışma Hattı: (0242) 510 60 60 / 1560

e-mail: tugkan.kucukcolak@alanya.edu.tr

 

 

C. ERİŞİM İLE İLGİLİ SORULAR

 

1.Veritabanı, elektronik dergi ve elektronik kitap ne demektir?

Veritabanı; belli bir konu ya da konularda hazırlanmış makale, eleştiri ya da akademik çalışmaları elektronik ortamda depolayan ve çok çeşitli arama kriterlerinde sunan bilgi topluluğudur. Elektronik dergi ve elektronik kitap ise basılı bir derginin ya da kitabın elektronik ortama aktarılmış hali olabileceği gibi sadece elektronik ortamda da depolanabilmektedirler.

 

2.Veri tabanlarına kampüs dışından (ev/internet cafe vb.) ulaşabilir miyim?

Üniversite kütüphanemizin kayıtlı olduğu veritabanlarına kampüs dışından erişim için gerekli ayarların anlatıldığı link için tıklayınız.

 

3.Deneme veritabanları ne demektir?

Firmaların tanıtımlarını yapmak için zaman zaman serbest erişime açtıkları veri tabanlarıdır. Deneme veri tabanlarının kullanım istatistiklerine bakılarak ve talebe göre satın alınması sağlanabilir.

 

4.Açık erişimli(Serbest erişimli) kaynaklar nedir? 

Açık Erişim yayınları dijital, çevrimiçi, ücretsiz ve çoğu lisans sınırlamalarından hariç tutulmuş olan yayınlardır. Bu yayınlar, internet aracılığıyla ve yazarın ya da telif hakkı sahibinin onayı ile kullanıma sunulur. İçeriklerine tüm dünya ücretsiz olarak erişebilir. 

 

5.Veri tabanlarının kullanım kılavuzlarını nerede bulabilirim?

“Veritabanı” sekmesindeki “Veritabanı kullanım klavuzları” menüsü içerisinde abone olduğumuz her veritabanının yardım kılavuzları yer almaktadır. Daha ayrıntılı bilgi için veri tabanı içindeki userguide'ları ya da help butonlarını kullanabilirsiniz.

 

6.Veri tabanlarında yer alan makaleleri bilgisayarıma indirebilir miyim?

Lisans anlaşmaları ve telif haklarının izin verdiği ölçülerde taramalarınız sonucunda elde ettiğiniz makaleleri bilgisayarınıza indirebilir, kendinize e-mail olarak yollayabilirsiniz. 

 

7.Veri tabanlarının kullanımına yönelik eğitim veriliyor mu?

Evet. Kullanıcılardan gelen istekler doğrultusunda ve Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından belirlenen programlar çerçevesinde veritabanlarına yönelik eğitim verilmektedir. Belli bir veritabanı için eğitim talebi çok ise o veritabanı firmasının temsilcileri tarafından veritabanı eğitimi verilecektir.

 

8.Konumla ilgili en uygun tam metin ya da bibliyografik veri tabanlarını nereden tarayabilirim?

Kütüphane web sayfasında “Veritabanları” sekmesi altında abone olduğumuz veri tabanları ve açıklamaları mevcuttur. Bu açıklamalar doğrultusunda konunuza uygun veri tabanını belirleyerek taramanızı yapabilirsiniz.

 

9.Makale taraması nasıl yapılır?

Kütüphane web sayfasından “Veritabanları” sayfasına giriniz. Veritabanlarının yanında yer alan açıklamalardan araştırmanıza uygun olan başlık altındaki veri tabanlarının linklerine tıklayarak her birinde tarama yapabilir ve araştırmanızla ilgili makalelere erişebilirsiniz. Atıf taraması yapmak istiyorsanız, “Scopus” ve “Web of Science”ı seçiniz. Sosyal bilimler veya fen bilimleri seçeneklerinden size uygun olanı işaretleyip, “general search” butonunu tıklayınız.

 

10.Türkçe makale taraması nasıl yapılır?

Türkçe makale taraması için “Türkiye Makaleler Bibliyografyası” kaynağını kullanabilirsiniz. Bu kaynağı online taramak için Milli Kütüphane’nin web sayfasından  “Bibliyografyalar” başlığı altında yer alan "Türkiye Makaleler Bibliyografyası" linkini kullanarak gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca Ulakbim'in hazırladığı Türkçe ulusal veri tabanlarını http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/ linkini kullanarak tarayabilirsiniz. Bu Türkçe ulusal veritabanlarına kütüphanemiz ana sayfasında yer alan "Veritabanları" sekmesi altındaki EBSCO veritabanı menüsünden de erişebilirsiniz. Ayrıca “Hızlı Erişim” menümüzden “EKUAL”i tıklayıp ULAKBİM’in hizmeti olan EKUAL veritabanları toplu tarama arayüzünü kullanarak ulusal veri tabanlarını tek arayüzden tarayabilirsiniz.

 

11. Atıf taraması “Citation Index” ne demektir? Nasıl tarama yapabilirim?

Science Citation  Index, güncel ve geçmiş çalışmalara, yazar, abstrakt ve kimlerin ilgili çalışmaya atıf yaptığı gibi bilgilere erişim sağlar. Bu kaynakta fen ve tıp bilimleri alanındaki 100 disiplinde 8.500 bilimsel ve teknik dergi bulunmaktadır. Social Science Citation Index, güncel ve geçmiş çalışmalara, yazar, abstrakt ve kimlerin ilgili çalışmaya atıf yaptığı gibi bilgilere erişim sağlar. Bu kaynakta sosyal bilimler alanındaki 50 disiplinde, 3.000 bilimsel dergi bulunmaktadır. Arts&Humanities Citation Index, güncel ve geçmiş çalışmalara, yazar, abstrakt ve kimlerin ilgili çalışmaya atıf yaptığı gibi bilgilere erişim sağlar. Bu kaynakta sanat ve beşeri bilimler alanlarında 1.700 bilimsel dergi bulunmaktadır.

“Citation Index” taraması için web sayfamızdaki  “Veri Tabanları” başlığı altındaki  “Web of Science” ve “Scopus” linklerine tıklayarak tarama yapabilirsiniz.

 

D.SÜRELİ YAYINLAR VE TEZLER İLE İLGİLİ SORULAR

 

1.Süreli yayın ve tezleri ödünç alabilir miyim? 

Süreli yayınlar ve tezler sadece kütüphane içinde kullanıma sunulmakta, dışarıya ödünç verilmemektedir.

 

2.Aradığım derginin kütüphanede olup olmadığını nasıl öğrenebilirim? 

Web sayfamız üzerinden katalog taramadan   “Süreli Yayınlar” alanından tarama yaparak abone olduğumuz basılı süreli yayınları görebilirsiniz.

 

3.Süreli yayın ve tezlerden fotokopi alabilir miyim? 

Süreli yayınlardan fotokopi çekilebilmektedir. Tezlerde ise sadece içindekiler ve kaynakça kısmından fotokopi çekilebilmektedir.

 

E.KÜTÜPHANELER ARASI ÖDÜNÇ VERME İLE İLGİLİ SORULAR

 

1. Kütüphaneler arası işbirliği ne demektir? 

Üniversite ve araştırma kütüphaneleri arasındaki işbirliği çerçevesinde kütüphane materyalinin karşılıklı kullandırılması hizmetidir.

 

2.Bu hizmetten kimler yararlanabilir? 

Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi akademik personeli kütüphane web sayfasında “hızlı erişim” menüsündeki  “Kütüphaneler arası ödünç yayın/belge sağlama formu”nu doldurarak bu hizmetten yararlanabilmektedirler. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri danışman hocalarının izni ile onların adına bu hizmetten yararlanabilir.

 

3.İstediğim kitap - makalenin kütüphaneye gelip gelmediğini nasıl öğrenebilirim?

Talep edilen yayın kütüphaneye ulaştığında sorumlu personel Tuğkan KÜÇÜKÇOLAK tarafından size e-posta yoluyla veya telefon aracılığıyla haber verilecektir.

 

e-mail: tugkan.kucukcolak@alanya.edu.tr.

Dahili:1560  

4.İstekler için herhangi bir ücret ödemem gerekiyor mu?

 Kargo geliş-gidiş ücreti okuyucu tarafından karşılanmaktadır. 

 

5.Yayınların geliş süresi ne kadardır?

Yayın talep edilen kütüphanedeyse en geç 1 hafta içinde elimize ulaşmaktadır.

 

6.Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi dışında araştırma görevlisiyim. Kütüphanenizden ödünç kitap alabilir miyim?

Mensubu olduğunuz kurumun kütüphanesinden onaylı kütüphaneler arası işbirliği formu ile kitap ödünç alabilirsiniz.

 

7.Kütüphanelerarası ödünç verme yoluyla kaç kitabı, ne kadar süreyle alabilirim?

 Kütüphanelerarası ödünç verme yoluyla istekte bulunan kütüphaneye aynı anda en fazla 4 yayın 30 gün süre (posta süresi dahil) ile ödünç verilir.

 

8.Kütüphaneler arası ödünç verme yoluyla ödünç alınan kitapların süresi uzatılıyor mu?

Süre uzatımı 1 defa olmak üzere iade tarihinden 1 hafta önce kütüphanemize başvurulduğu takdirde gerçekleştirilir.

Eski Site